Kundecenter

1.0 Generelle abonnementsvilkår (Hent som PDF)

Gældende fra d. 7. december 2016

1.1 Ændring af abonnementsvilkårene

Politiken har til enhver tid ret til at ændre nærværende abonnementsvilkår. I forbindelse med væsentlige ændringer sker varsling over for abonnenterne efter gældende regler, idet ændringer vil blive varslet til ikrafttræden med mindst en måneds varsel. De gældende abonnementsvilkår kan til enhver tid læses på kundecenter.politiken.dk. Ved henvendelse til Kundecenter Politiken sender vi gerne abonnementsvilkårene per brev eller mail.

1.2 Medielogin

I forbindelse med abonnementet er det nødvendigt at have et Medielogin. Medielogin indeholder bl.a. adgangskode til e-avisen, politiken.dk og selvbetjening online. Det er også oplysningerne i Medielogin der benyttes til kommunikation fx når vi skal maile nødvendige oplysninger. Medielogin oprettes sædvanligvis i forbindelse med køb af abonnement, men kan også oprettes på politiken.dk/bruger/opret. Medielogin skal indeholde navn, adresse, mailadresse, telefonnummer, abonnementsnummer samt en selvvalgt adgangskode. Der kan kun oprettes et Medielogin per mailadresse.

1.3 Behandling af persondata

De oplysninger, som bliver registreret i forbindelse med køb af et abonnement, behandles fortroligt og videregives ikke til tredjepart. Personoplysninger bruges først og fremmest til at gennemføre det køb, som oplysningerne er indsamlet i forbindelse med.

Abonnementsdata på tidligere abonnementer gemmes til eventuel senere brug. Disse kan slettes, hvis det ønskes.

Oplysningerne bruges derudover internt i Politiken til markedsføring og for at få større kendskab til brugerne af Politikens produkter. På Politikens webtjenester bruges også cookies, som med afsæt i brugerens data benyttes til at tilpasse de informationer, brugeren præsenteres for (bannerreklamer, sitestruktur, søgning m.m.). Læs mere om Politikens privatpolitik.

Politiken kontakter fra tid til anden husstande med gode tilbud. I overensstemmelse med gældende lov kan du frabede dig dette hos Politiken på telefon 70 15 01 01 eller hos cpr-registeret.

1.4 Ophavsret

Ophavsretten til redaktionelt materiale i Politiken tilhører Politiken. Det er tilladt at citere fra Politiken, når det sker inden for rammerne for god citatskik.

Citater skal altid fremstå med angivelse af kilde og publiceringsdato. Det er ikke tilladt at kopiere, distribuere eller på anden måde videreudnytte materiale fra Politiken uden forudgående aftale herom. Dette gælder også videreformidling i elektronisk eller digital form.

Spørgsmål om ophavsret til Politiken kan stilles på ophavsret@pol.dk.

1.5 Ansvarsfraskrivelse

Politiken vil bestræbe sig på at levere trykte udgivelser som aftalt samt bestræbe sig på, at de digitale udgivelser er tilgængelige på alle tidspunkter. Politiken påtager sig imidlertid ikke ansvar for tab, der måtte opstå som følge af manglende eller forsinket levering, tekniske fejl, problemer med opkobling til internettet, behandling af data i forbindelse med betaling eller tab påført på anden måde, ligesom Politiken fraskriver sig ethvert ansvar for tab forårsaget af, at brugere af digitale udgivelser har anvendt servicen uden at følge de tekniske kravspecifikationer og supplerende vejledninger.

Politiken er ikke ansvarlig for fejl eller mangler ved købte produkter, herunder fejl i data m.v., medmindre det kan påvises, at fejlen kan tilregnes Politiken som forsætlig eller uagtsom. Politiken kan under ingen omstændigheder holdes ansvarlig for tabt fortjeneste, driftstab eller andre indirekte tab.

Købelovens ufravigelige mangelsregler finder anvendelse ved forbrugerkøb, der er omfattet af købeloven.

1.6 Udkomst, levering og tilgængelighed

Udkomst: Politiken udkommer alle årets dage – både på papir og digitalt. På helligdage samt Grundlovsdag og 24. december dog kun til abonnenter der har Politiken Søndag med i abonnementet. Politiken.dk er tilgængelig for alle hele året.

Levering: Papiravisen leveres med bud om morgenen de fleste steder i Danmark og visse steder i Sydsverige. Hvor det ikke er muligt, leveres med Postnord. Flytning udenfor Danmarks grænser: Kontakt kundecenter.politiken.dk.

Leveringssted: Avisen leveres samme sted, som Postnord leverer. Der kan aftales et særligt leveringssted. Korrekt levering af avisen kræver dog, at der er adgang til postkasse, eller at der er en brevsprække i døren. Er der ikke det, er det en usikker levering, og udeblivelser godtgøres ikke.

Tilgængelighed: E-avisen er senest tilgængelig fra kl. 23 dagen før papirudgaven udkommer. Politiken.dk er altid opdateret.

1.7 Muligheder og begrænsninger

Papiravisen: Abonnement på papirudgaven giver også fuld adgang til e-avisen og politiken.dk. Papiravisen kan afbestilles i en kortere, midlertidig periode. Her refunderes et beløb svarende til tryk-, og distributionsomkostningerne.

E-avisen: Abonnement på e-avisen giver også fuld adgang til politiken.dk. Abonnementet skal betragtes som en daglig, ubrudt leverance.

Adgang til digitale medier: Det er nødvendigt at have et aktivt Medielogin – se afsnit 1.2 Medielogin. Adgangskoden, en del af Medielogin, giver samtidig adgang på op til fem apparater fx tablet, mobil og computer. Adgangskoden er personlig og må ikke overdrages til andre. Misbrug vil medføre øjeblikkelig opsigelse af abonnementet fra Politikens side uden kompensation.

1.8 Betaling og pris

Abonnementet betales forud. Ved for sen betaling vil der blive opkrævet et gebyr på 100 kroner. Abonnementsprisen oplyses ved købet og fremgår i øvrigt af opkrævningen. Ændringer varsles i avisen efter gældende regler.

1.9 Varighed

Abonnementet er fortløbende og fortsætter til det opsiges. Dette gælder også prøve-, kampagne- og introduktionsabonnementer, med mindre andet er aftalt. Opsigelse skal ske i henhold til de gældende opsigelsesregler (se nedenfor). Det er kundens ansvar at opsige abonnementet. Politiken forbeholder sig ret til, at opsige abonnementet ved misligholdelse eller hvis produktet udgår.

1.10 Fortrydelsesret

Abonnement på Politiken, købt via telefon eller webshop, er omfattet af reglen om fortrydelsesret på 14 dage. Fristen regnes fra købsdatoen. For digitale produkter gælder fristen dog ikke, hvis produktet har været taget i brug. Fortrydelsesretten benyttes ved at udfylde formularen på kundecenter.politiken.dk/fortrydelse. Formularen (PDF) kan også printes og sendes til: Kundecenter Politiken, Rådhuspladsen 37, 1785 København V. Læs mere på forbrug.dk.

1.11 Opsigelse

Abonnementet kan opsiges med én måneds varsel til udløbet af en kalendermåned. Abonnementet skal være aktivt i opsigelsesperioden. Abonnenten er forpligtet til at betale for leverede ydelser. Er der et restbeløb på kontoen, overføres det til en bankkonto eller tilbageføres til kreditkort. Det kræver en skriftlig anmodning fra abonnenten med oplysning om hvilken konto der skal benyttes. Der kan være op til 14 dages ekspeditionstid. Opsigelse skal ske til Kundecenter Politiken på telefon 70 15 01 01 eller på kundecenter.politiken.dk. Manglende betaling er ikke gyldig opsigelse. Læs mere på forbrug.dk.

1.12 Uregelmæssigheder i leveringen, papiravisen

Hvis avisen udebliver – og Politiken får besked – godtgøres den på første mulige opkrævning. Hvis avisen ikke udkommer, vil den automatisk blive godtgjort. Hvis avisen ikke kan leveres pga. force majeure (krig, vejrlig o.a.), godtgøres den ikke. Forsinkede aviser godtgøres ikke. Aviser sendt til udlandet godtgøres ikke. Kontakt Politiken ved udeblivelse, så leveringen kan blive bragt i orden.

1.13 Godtgørelse, papiravisen

Godtgørelse af udeblevne aviser sker til abonnementets gennemsnitlige stykpris. Prøve-, kampagne- og introduktionsabonnementer eller andre abonnementer til særligt fordelagtige priser forlænges ikke til tilbudspris, men fortsætter til normal pris fratrukket eventuelle godtgørelser.

1.14 Reklamationer, digital

Ved fejl eller mangler kan Kundecenter Politiken kontaktes på kundecenter.politiken.dk. Fejl på kundens, eller dennes udbyders, tekniske udstyr er Politiken uvedkommende. Øvrige tekniske fejl vil blive rettet hurtigst muligt, efter det er kommet til Politikens kendskab. Som udgangspunkt godtgøres der ikke for nedetider. Der gøres opmærksom på, at købelovens mangelsregler kan finde anvendelse på købet.

1.15 Kampagner

Politiken gennemfører fra tid til anden abonnementskampagner. Formålet er, at skaffe nye kunder, hvilket er grundlaget for fortsat at kunne drive og udvikle Politiken. Disse kampagner kan være med en særlig fordelagtig introduktionspris. Kampagnerne retter sig mod nye kunder og kan ikke benyttes hvis man har haft abonnement indenfor de seneste seks måneder.

1.16 Øvrige

Der kan være individuelle vilkår tilknyttet abonnementet. Disse vilkår kan findes under ’Særlige aftaler’.